Gå till innehållet

Uppdateringar av Arto

Arto förbättras kontinuerligt. Prenumerera på RSS-flödet för att ta del av nya funktioner och uppdateringar.

Vi har uppdaterat den underliggande WordPress-mjukvaran till senaste versionen.

Startsidorna har fått bättre cachning, vilket gör att de nu laddas ännu snabbare för alla besökare.

Bildblocket har förenklats och blivit snabbare att arbeta med.

Väljaren för innehållstyp för en artikel ligger nu på en mer naturlig plats – i samband med detaljer som t.ex. publiceringsdatum.

Nu visas en välkomstbanner i redaktörsgränssnittet, som uppmanar er att göra alla inställningar som behövs för att er sajt ska bli så bra som möjligt; speciellt om sajten är ny på Arto-plattformen.


Mer kredd till fotografer

31 januari, 2023

Nu går det att ange en webbadress för en bilds fotograf i mediearkivet – när fotografens namn skrivs ut i bildtexten kommer det automatiskt att länkas till den adressen. Schyst!

Vi har också uppdaterat menyn i redaktörs­gränssnittet med en direktlänk till sidan där ni redigerar er sajts menyer.


Nu är det enkelt att avbryta en schemalagd publicering av ett nyhetsbrev genom att ställa om brevet till “utkast”; test-adresser att leverera till sparas, så att man inte behöver fylla i det varje gång man vill göra ett testutskick; redigeringsgränssnittet har uppdateras för att bli snabbare och mer stabilt.


Jobb­annonserna har fått sig en rejäl uppdatering: nu går det att koppla mer detaljer till en annons, enligt varje sajts speciella behov (det kan vara exempelvis bransch, geografiskt område, eller annan relevant information) – dessutom kan annonsören lyftas fram med en logotyp, och en ansökningslänk kan anges, för att visas ut som en tydlig knapp för besökaren. Kontakta oss om ni vill ha hjälp med att anpassa er sajt för detta!

Dessutom har redaktörsgränssnittet (admin) fått flera små uppdateringar: annonser får nu statusen “Completed” när de har avslutats, vilket gör det enklare att filtrera fram dem i listor, och menyn har strukturerats om för att bli enklare och tydligare.


Nu visar ett klick på statistiklänken i redaktörs­gränssnittet för varje enskilt nyhetsbrev en sida med statistik för alla sidor på er sajt som besökts via länkar från det nyhetsbrevet, i stället för bara besök till nyhetsbrevet självt.


Bättre data till sökmotorer

18 november, 2022

Nu levererar vi mer strukturerad data till sökmotorer så som Google, vilket ger dem möjlighet att enklare tolka innehållet på sidorna och visa relevanta delar i sökresultat.


Återanvändbara block

14 november, 2022

Nu introducerar vi “återanvändbara block” – skapa block, exempelvis en faktaruta, som ni ofta behöver använda i flera olika artiklar. Sedan kan ni redigera blocket en gång, på ett ställe, och uppdatera alla artiklar som använder det på en gång.


WordPress 6.0.3

8 november, 2022

Vi har uppdaterat den underliggande WordPress-mjukvaran till senaste versionen.


WordPress 5.9.5

18 oktober, 2022

Vi har uppdaterat den underliggande WordPress-mjukvaran till senaste versionen.


Tidigare gick det utan problem att publicera en native­artikel utan att välja en annonsör. Nu får man en varning innan artikeln publiceras, för att undvika misstag som kan påverka intäkterna.


Mindre filer att ladda

7 oktober, 2022

Vi har gjort förändringar i vår utvecklingsprocess, som gör att vi kan leverera 20–25% mindre JavaScript- och CSS-filer till era besökare.


Snabbare laddning

22 september, 2022

Mindre optimeringar av hur typsnitt och bilder laddas på era sajter, för en ännu snabbare upplevelse för besökarna.


Bättre lazy-loading av bilder

6 september, 2022

Vi har ändrat hur alla bilder på era sajter laddas in vid behov, när användaren scrollar till dem (s.k. “lazy-loading”) – nu använder vi webbläsarens inbyggda funktionalitet, vilket innebär smartare och mer pålitlig inladdning av bilder, och i slutändan ännu snabbare upplevelse av sajten som helhet.


Nu hanterar vi utvalda bilder på samma sätt som andra bilder i en artikel – det betyder att det finns fler varianter att välja på beroende på artikeltyp (säg till oss, så hjälper vi er att uppdatera inställningarna för er sajt), och bilderna beskärs på ett smartare sätt.


Pampigare arkivsidor

25 augusti, 2022

Utseendet för arkivsidor för kategorier, taggar, och andra termer kan nu skräddarsys. Ni kan välja om sidhuvudet ska vara “prominent” – då får det lite mera färg och en större rubrik. Om det finns en utvald bild, så visas den större än vid standardutseendet.


Nu finns det möjlighet att sätta ett slutdatum för native­annonser, så att de automatiskt avpubliceras vid ett visst datum/tidpunkt.


Gränssnittet för att publicera och redigera displayannonser har fått sig ett lyft – nu är det lite lättare att förstå vad de olika fälten gör, i och med tydligare beskrivningar och gruppering av fälten.


Gott och blandat

21 juni, 2022

Featured Content Manager, som ni använder när ni redigerar start- och kategorisidor, blir lite lättare att använda i och med en tydligare knapp för att lägga till innehåll, och en funktion för att automatiskt ta bort innehåll som ändå inte skulle visas ut.

När ni redigerar Contributors (bylines) finns nu en funktion för att enbart visa s.k. “Responsible Parties”, dvs de personer som har utgivaransvar eller någon annan viktig befattning.

Användare med rollen “Ad Manager” (oftast annonsbyrån) har nu åtkomst till att se detaljerad statistik för de annonser de administrerar.

När man tittar på statistik för en enskild artikel, så visas nu siffrorna automatiskt från den dagen som artikeln publicerades, till dagens datum.


Nytt block för tabeller

19 juni, 2022

Nu finns det ett block för datatabeller tillgängligt i editorn i admingränssnittet. Tabellen kan ha en rubrik och en beskrivning kopplat till sig, och dessutom en “bildtext”. Ni kan också välja om tabellen ska vara enfärgad, eller låta varannan rad vara färgad för bättre läsbarhet.


Vi har förbättrat cachning på många ställen i vår kodbas, och sökfunktionen är nu ännu bättre på att hitta relevanta resultat.


Statistik för nyhetsbrev visar nu öppningsfrekvens (Click to Open Rate; CTOR). Bättre och mer detaljerad insamling av klick- och visningsstatistik för display- och native-annonser.


Om två displayannonser är bokade på samma position, så visas de nu med en jämn fördelning över alla sidvisningar.