Gå till innehållet

Uppdateringar av Arto

Arto förbättras kontinuerligt. Prenumerera på RSS-flödet för att ta del av nya funktioner och uppdateringar.

Smidigare taggning av artiklar för bättre sökmotor­­optimering (SEO)

I en standard-installation av WordPress finns två typer av taxonomier, kategorier och etiketter. I Arto finns inga begränsningar utan istället ett smart system som möjliggör flera olika typer av taxonomier.

22 februari, 2024

I samband med att vi välkomnar er ombord i Arto går vi igenom er publikations informationsmodell och bestämmer tillsammans de olika ”typer” av taxonomier som bäst beskriver ert innehåll och som ni kan använda för att märka upp materialet ni publicerar.

Fördelen med att ha tydligt avgränsade taxonomier är att er sajt får automatiska arkivsidor för respektive taxonomi så att både besökare och sökmotorer enkelt hittar det de letar efter.

Som ett exempel kan du hos Natursidan hitta snygga och informativa arkiv med artiklar om Växter och mossor, Rovdjur, eller Biotoper. På Arkitekten används en taxonomi för region vilket gör det enkelt att hitta allt som skrivs om till exempel Norrland.

För en redaktionell sajt med komplex (men korrekt) informationsmodell kan det tyvärr kännas omständligt att märka upp en artikel eftersom varje taxonomi får sin egen tagg-väljare i WordPress som standard.

Men inte i Arto.

Med vår ambition att göra det så enkelt och roligt som möjligt att publicera och distribuera på nätet introducerar vi nu smart taggning med vår nya integrerade taxonomiväljare. Som redaktör får du numera en sökruta, oavsett hur många taxonomier du har. Så här fungerar det i praktiken:

Vill du veta mer?

Tveka inte att höra av dig om du vill veta mer om Arto och hur plattformen kan passa er verksamhet.

Välkommen att mejla eller ringa Lars Wästfelt på 073-654 35 78.


Upp­­graderingar av mjukvara

Block, PHP, MySQL

16 februari, 2024

Att hålla en plattform vid god hälsa är ett kontinuerligt arbete. Servrar ska uppdateras, kodbaser optimeras och egenbyggd funktionalitet anpassas till nya standarder. Under vintern har vi uppgraderat programmeringsspråket PHP samt databasen MySQL för alla Artokunder. Vi har också skrivit om alla specialframtagna block för att vara kompatibla med den senaste block-specifikationen (version 3) i WordPress.

För dig som kund innebär det inget mer än att du kan vara trygg i att din sajt rullar på som den ska, kanske bara lite snabbare.


Lansering av kampanj­rapporter

Ladda ner rapport direkt från Arto när kampanjen är över.

13 november, 2023

Nu finns det nedladdningsbara rapporter i pdf-format för allt kommersiellt innehåll. Alltså displayannonser (banners), platsannonser och native-innehåll. Rapporterna innehåller nyckelvärden och diagram som är relevant för respektive innehåll, en tydlig graf och detaljerade siffror för hela annonsen livstid.


Ny annons­placering

Nu kan ni sälja banners som visas i en popup.

31 oktober, 2023

Nu kan ni välja att sälja displayannonser som visas i en popup, när användaren går in på sidan. När användaren har sett och klickat bort annonsen en gång så blir det självklart ihågkommet, så att hen slipper se samma annons om och om igen. Hör av er till oss om ni vill aktivera den här placeringen på er sajt!


Lansering av PWA

Nu kan dina besökare installera er webbplats som en ”app” på sina telefoner eller datorer.

5 oktober, 2023

En Progressive Web App (PWA) är en responsiv webbplats som ser ut och beter sig som en vanlig app i din mobiltelefon. Era besökare kan enkelt lägga till webbplatsen som app på sina hemskärmar direkt från webbläsaren.

Det betyder att ni kan erbjuda er webbplats som en ”app” men slippa separata utvecklingsprojekt som kräver tekniskt underhåll när nya mobiltelefoner och uppdateringar släpps. PWA fungerar lika bra för både Android och iOS och delar både funktion och form med er befintliga webb

Tack vare att innehåll sparas lokalt förbättras användar­upplevelsen och innehåll laddas även om telefonens internetuppkoppling plötsligt skulle försvinna.

PWA är en teknik som ständigt utvecklas. Och snart finns möjligheten att använd mobiltelefonens inbyggda funktioner som push-notiser och förenklad inloggning med Face ID.


WordPress 6.3.1

Buggfixar och prestandaförbättringar.

29 september, 2023

Vi har uppdaterat den underliggande WordPress-mjukvaran till senaste versionen. Denna uppdatering av WordPress innehåller 4 buggfixar i Core och 6 buggfixar för block­redigeraren. Uppdateringen på Arto innebär också mindre gränssnitt- och prestandaförbättringar.


Vi har lagt till en “Markera som klart”-knapp för alla innehållstyper som stöder slutdatum. Detta gör det lättare att flytta dessa till rätt status, om de inte har ett automatiskt slutdatum eller är inställda att uppnå specifika mål i form av klick eller impressions.


Nu finns till möjligheten att lägga till schemalagda artiklar i nyhetsbrev. Detta gör det smidigare om du vill publicera artiklar samtidigt som nyhetsbrevet skickas ut.


WordPress 6.2.2

14 juni, 2023

Vi har uppdaterat den underliggande WordPress-mjukvaran till senaste versionen. Denna uppdatering innebär också prestandaförbättringa samt att vi lagt in till bättre kolumnjustering i tabellblocket.




”Dubbel opt-in” för nyhetsbrev

Nu erbjuder Arto så kallad dubbel opt-in när en läsare startar en prenumeration på nyhetsbrev.

23 maj, 2023

Det betyder att den som startar prenumerationen måste bekräfta denna via ett e-postmeddelande som skickas till adressen som angavs. Detta leder till mottagarlistor med högre kvalitet och färre avanmälningar och skräppost­rapporter.



Banners i nyhetsbrev

9 maj, 2023

Nu finns det stöd för displayannonser i nyhetsbrev – en “ad manager” (en redaktör hos er, eller er annonsbyrå) kan lägga in och schemalägga annonser som kommer med i utskicken på samma sätt som på sajten.


Nu plockar vi automatiskt upp fotografens namn från bildfilens metadata (om det finns), när bilden laddas upp till mediearkivet – namnet visas automatiskt vid bildtexten när bilden ligger i en artikel.


En liten ändring i foten på nyhetsbrev: nu skriver vi ut en “Prenumerera”-länk där, som länkar till ett formulär på er sajt med möjligheten att registrera sig för nyhetsbrevet – smidigt om man har fått ett nyhetsbrev vidarebefordrat till sig från en vän eller kollega!

På företagssidor (t.ex. en arbetsgivare i jobbannonser eller en native-annonsör) har nu en tydligare rubrik där vi listar allt innehåll kopplat till företaget i fråga.


Mer info om nyhetsbrev

21 mars, 2023

Nu finns en ruta med en överblick över er nyhetsbrevs­statistik på startsidan i redaktörsgränssnittet. Och innan ni skickar ett nyhetsbrev kan ni se exakt antal prenumeranter som det kommer att skickas till!


Avsluta en kampanj automatiskt

28 februari, 2023

Nu kan en displayannons automatiskt markeras som “klar”, när den har nått sina mål för antal klick och/eller impressions.


Vi har uppdaterat den underliggande WordPress-mjukvaran till senaste versionen.

Startsidorna har fått bättre cachning, vilket gör att de nu laddas ännu snabbare för alla besökare.

Bildblocket har förenklats och blivit snabbare att arbeta med.

Väljaren för innehållstyp för en artikel ligger nu på en mer naturlig plats – i samband med detaljer som t.ex. publiceringsdatum.

Nu visas en välkomstbanner i redaktörsgränssnittet, som uppmanar er att göra alla inställningar som behövs för att er sajt ska bli så bra som möjligt; speciellt om sajten är ny på Arto-plattformen.


Mer kredd till fotografer

31 januari, 2022

Nu går det att ange en webbadress för en bilds fotograf i mediearkivet – när fotografens namn skrivs ut i bildtexten kommer det automatiskt att länkas till den adressen. Schyst!

Vi har också uppdaterat menyn i redaktörs­gränssnittet med en direktlänk till sidan där ni redigerar er sajts menyer.


Nu är det enkelt att avbryta en schemalagd publicering av ett nyhetsbrev genom att ställa om brevet till “utkast”; test-adresser att leverera till sparas, så att man inte behöver fylla i det varje gång man vill göra ett testutskick; redigeringsgränssnittet har uppdateras för att bli snabbare och mer stabilt.


Jobb­annonserna har fått sig en rejäl uppdatering: nu går det att koppla mer detaljer till en annons, enligt varje sajts speciella behov (det kan vara exempelvis bransch, geografiskt område, eller annan relevant information) – dessutom kan annonsören lyftas fram med en logotyp, och en ansökningslänk kan anges, för att visas ut som en tydlig knapp för besökaren. Kontakta oss om ni vill ha hjälp med att anpassa er sajt för detta!

Dessutom har redaktörsgränssnittet (admin) fått flera små uppdateringar: annonser får nu statusen “Completed” när de har avslutats, vilket gör det enklare att filtrera fram dem i listor, och menyn har strukturerats om för att bli enklare och tydligare.


Nu visar ett klick på statistiklänken i redaktörs­gränssnittet för varje enskilt nyhetsbrev en sida med statistik för alla sidor på er sajt som besökts via länkar från det nyhetsbrevet, i stället för bara besök till nyhetsbrevet självt.


Bättre data till sökmotorer

18 november, 2022

Nu levererar vi mer strukturerad data till sökmotorer så som Google, vilket ger dem möjlighet att enklare tolka innehållet på sidorna och visa relevanta delar i sökresultat.