Gå till innehållet

Uppdateringar av Arto

Arto förbättras kontinuerligt. Prenumerera på RSS-flödet för att ta del av nya funktioner och uppdateringar.

A(I)vstavning

Att avstava långa ord i rubriker är tyvärr inte någonting som webbläsare och ordbehandlare är särskilt bra på, framförallt inte när det kommer till svenska ord.

1 juli 2024

När en publicerar på webben så är det en rekommendation att lägga in så kallade mjuka bindestreck i långa ord för att ge en hint till webbläsaren om vart den kan avstava ordet om behov finns.

Jämförelse av en webbsida där enda rubriken har mjuka bindestreck och andra inte

Skillnanden mellan en rubrik utan och med mjuka bindestreck

I Arto har vi länge haft en hint till redaktören innan publicering som syns ifall något ord i rubriken är längre än vad som får plats på en rad. Efter att ha experimenterat med OpenAIs senaste LLM GPT-4o och olika promptar så har vi hittat en lösning som ger redaktören förslag på vart långa ord kan avstavas. Om redaktören är nöjd med förslaget klickar hen bara på en knapp och så är allt klart för publicering.


Bättre sök och sortering i medie­biblioteket

Ett stort mediebibliotek ska underlätta för redaktörer att hitta bra bilder till artiklar de jobbar med, men ofta är det precis tvärtom. Det är därför vanligt att mediefiler laddas upp flera gånger eftersom det är enklare än att hitta den redan uppladdade versionen.

20 juni 2024

Arto hjälper dig med detta genom att vid uppladdning analysera bilden och plocka ut fotograf och bildtext direkt från den, samt ger dig möjlighet att ge bilden ett annat namn än filnamnet. Vi gör sedan alla dessa fält sökbara.

Men inte nog med det, idag lanserar vi även objektigenkänning på bilder. Alla bilder du laddar upp till mediearkivet får automatiskt taggar som beskriver vad som avbildas.

Nu kan du alltså enkelt hitta alla bilder på t ex grodor som finns i ditt bibliotek!

Ett digitalt gallerigränssnitt som visar olika bilder av grodor i olika miljöer och situationer, med ett sökfält där "groda" är inskrivet och flera filter tillgängliga i vänster sidofält.


Ny dashboard!

En av de stora fördelarna med Arto är att ni samlar allt ert innehåll och statistik på ett och samma ställe.

11 juni, 2024

Det innebär att ni kan säga hej då till glömda inloggningsuppgifter och förvirrande gränssnitt, men det innebär också att vi har en unik möjlighet att presentera statistik för er.

Till skillnad från andra tidningsplattformar så har Arto tillgång till inte bara alla artiklar och nyhetsbrev ni skrivit, utan även besöksstatistiken för dessa samt er kommersiella affär.

Som ett första steg i att knyta samman alla dessa källor så har vi nu lanserat en dashboard som du som användare möts av när du loggar in i Arto. Där presenterar vi en snabb överblick över vad som har hänt på din sajt de senaste 30 dagarna.

Allt ifrån generella besökssiffror, vilka publicerade artiklar som gått bra, granulär nyhetsbrevsstatistik samt en lista på “evergreens”, alltså äldre artiklar som fått ett uppsving på sistone.


Snabbare annonser

29 maj, 2024

Tack vare att det nya bildformatet AVIF nu har stöd bland alla webbläsare så har vi kunnat göra annonserna från Arto Ad Manager ännu snabbare! Ni laddar som vanligt upp en bild eller animerad gif från annonsören och så tar Arto hand om omskalning och konvertering till det optimala formatet i bakgrunden.


Redigerings­förbättringar

Snyggare nyhetsbrev och mer lättjobbat på mobil och platta

15 maj, 2024

Nyhetsbreven har fått sig ett lyft! Gör er brev personliga med en längre introduktionstext tillsammans med rubriker, löptext, listor och bylines. Och varför inte redigera ett nyhetsbrev med plattan? Redigeraren för så väl nyhetsbrev som artiklar har förbättrats avsevärt för dig som använder enheter med mindre skärm.


Inbäddat innehåll från andra sajter är härligt! Självklart vill en ibland illustrera en artikel med ett videoklipp från YouTube eller en låt från Spotify. I Arto kan du göra detta på enklast möjliga vis, men vi nöjer oss inte där.

Inbäddat material från tredjepartssajter kan vara problematiskt ur integritetssynpunkt och dessutom slöa ned laddningen av din webbplats. Detta har vi så klart löst åt dig, för precis som allt annat i Arto så vill vi att inbäddat material ska vara snyggt, snabbt och integritetsvänligt!

Video från YouTube

Genom att spela videon accepterar du YouTubes dataskyddspolicy.

Källa: youtube.com

Exempel på hur en inbäddad YouTube-video blir

Smidigare taggning av artiklar för bättre sökmotor­­optimering (SEO)

I en standard-installation av WordPress finns två typer av taxonomier, kategorier och etiketter. I Arto finns inga begränsningar utan istället ett smart system som möjliggör flera olika typer av taxonomier.

22 februari, 2024

I samband med att vi välkomnar er ombord i Arto går vi igenom er publikations informationsmodell och bestämmer tillsammans de olika ”typer” av taxonomier som bäst beskriver ert innehåll och som ni kan använda för att märka upp materialet ni publicerar.

Fördelen med att ha tydligt avgränsade taxonomier är att er sajt får automatiska arkivsidor för respektive taxonomi så att både besökare och sökmotorer enkelt hittar det de letar efter.

Som ett exempel kan du hos Natursidan hitta snygga och informativa arkiv med artiklar om Växter och mossor, Rovdjur, eller Biotoper. På Arkitekten används en taxonomi för region vilket gör det enkelt att hitta allt som skrivs om till exempel Norrland.

För en redaktionell sajt med komplex (men korrekt) informationsmodell kan det tyvärr kännas omständligt att märka upp en artikel eftersom varje taxonomi får sin egen tagg-väljare i WordPress som standard.

Men inte i Arto.

Med vår ambition att göra det så enkelt och roligt som möjligt att publicera och distribuera på nätet introducerar vi nu smart taggning med vår nya integrerade taxonomiväljare. Som redaktör får du numera en sökruta, oavsett hur många taxonomier du har. Så här fungerar det i praktiken:

Vill du veta mer?

Tveka inte att höra av dig om du vill veta mer om Arto och hur plattformen kan passa er verksamhet.

Välkommen att mejla eller ringa Lars Wästfelt på 073-654 35 78.


Upp­­graderingar av mjukvara

Block, PHP, MySQL

16 februari, 2024

Att hålla en plattform vid god hälsa är ett kontinuerligt arbete. Servrar ska uppdateras, kodbaser optimeras och egenbyggd funktionalitet anpassas till nya standarder. Under vintern har vi uppgraderat programmeringsspråket PHP samt databasen MySQL för alla Artokunder. Vi har också skrivit om alla specialframtagna block för att vara kompatibla med den senaste block-specifikationen (version 3) i WordPress.

För dig som kund innebär det inget mer än att du kan vara trygg i att din sajt rullar på som den ska, kanske bara lite snabbare.


Lansering av kampanj­rapporter

Ladda ner rapport direkt från Arto när kampanjen är över.

13 november, 2023

Nu finns det nedladdningsbara rapporter i pdf-format för allt kommersiellt innehåll. Alltså displayannonser (banners), platsannonser och native-innehåll. Rapporterna innehåller nyckelvärden och diagram som är relevant för respektive innehåll, en tydlig graf och detaljerade siffror för hela annonsen livstid.


Ny annons­placering

Nu kan ni sälja banners som visas i en popup.

31 oktober, 2023

Nu kan ni välja att sälja displayannonser som visas i en popup, när användaren går in på sidan. När användaren har sett och klickat bort annonsen en gång så blir det självklart ihågkommet, så att hen slipper se samma annons om och om igen. Hör av er till oss om ni vill aktivera den här placeringen på er sajt!


Lansering av PWA

Nu kan dina besökare installera er webbplats som en ”app” på sina telefoner eller datorer.

5 oktober, 2023

En Progressive Web App (PWA) är en responsiv webbplats som ser ut och beter sig som en vanlig app i din mobiltelefon. Era besökare kan enkelt lägga till webbplatsen som app på sina hemskärmar direkt från webbläsaren.

Det betyder att ni kan erbjuda er webbplats som en ”app” men slippa separata utvecklingsprojekt som kräver tekniskt underhåll när nya mobiltelefoner och uppdateringar släpps. PWA fungerar lika bra för både Android och iOS och delar både funktion och form med er befintliga webb

Tack vare att innehåll sparas lokalt förbättras användar­upplevelsen och innehåll laddas även om telefonens internetuppkoppling plötsligt skulle försvinna.

PWA är en teknik som ständigt utvecklas. Och snart finns möjligheten att använd mobiltelefonens inbyggda funktioner som push-notiser och förenklad inloggning med Face ID.


WordPress 6.3.1

Buggfixar och prestandaförbättringar.

29 september, 2023

Vi har uppdaterat den underliggande WordPress-mjukvaran till senaste versionen. Denna uppdatering av WordPress innehåller 4 buggfixar i Core och 6 buggfixar för block­redigeraren. Uppdateringen på Arto innebär också mindre gränssnitt- och prestandaförbättringar.


Vi har lagt till en “Markera som klart”-knapp för alla innehållstyper som stöder slutdatum. Detta gör det lättare att flytta dessa till rätt status, om de inte har ett automatiskt slutdatum eller är inställda att uppnå specifika mål i form av klick eller impressions.


Nu finns till möjligheten att lägga till schemalagda artiklar i nyhetsbrev. Detta gör det smidigare om du vill publicera artiklar samtidigt som nyhetsbrevet skickas ut.


WordPress 6.2.2

14 juni, 2023

Vi har uppdaterat den underliggande WordPress-mjukvaran till senaste versionen. Denna uppdatering innebär också prestandaförbättringa samt att vi lagt in till bättre kolumnjustering i tabellblocket.




”Dubbel opt-in” för nyhetsbrev

Nu erbjuder Arto så kallad dubbel opt-in när en läsare startar en prenumeration på nyhetsbrev.

23 maj, 2023

Det betyder att den som startar prenumerationen måste bekräfta denna via ett e-postmeddelande som skickas till adressen som angavs. Detta leder till mottagarlistor med högre kvalitet och färre avanmälningar och skräppost­rapporter.



Banners i nyhetsbrev

9 maj, 2023

Nu finns det stöd för displayannonser i nyhetsbrev – en “ad manager” (en redaktör hos er, eller er annonsbyrå) kan lägga in och schemalägga annonser som kommer med i utskicken på samma sätt som på sajten.


Nu plockar vi automatiskt upp fotografens namn från bildfilens metadata (om det finns), när bilden laddas upp till mediearkivet – namnet visas automatiskt vid bildtexten när bilden ligger i en artikel.


En liten ändring i foten på nyhetsbrev: nu skriver vi ut en “Prenumerera”-länk där, som länkar till ett formulär på er sajt med möjligheten att registrera sig för nyhetsbrevet – smidigt om man har fått ett nyhetsbrev vidarebefordrat till sig från en vän eller kollega!

På företagssidor (t.ex. en arbetsgivare i jobbannonser eller en native-annonsör) har nu en tydligare rubrik där vi listar allt innehåll kopplat till företaget i fråga.


Mer info om nyhetsbrev

21 mars, 2023

Nu finns en ruta med en överblick över er nyhetsbrevs­statistik på startsidan i redaktörsgränssnittet. Och innan ni skickar ett nyhetsbrev kan ni se exakt antal prenumeranter som det kommer att skickas till!


Avsluta en kampanj automatiskt

28 februari, 2023

Nu kan en displayannons automatiskt markeras som “klar”, när den har nått sina mål för antal klick och/eller impressions.

Visa fler