Gå till innehållet

Uppdateringar av Arto

Arto förbättras kontinuerligt. Prenumerera på RSS-flödet för att ta del av nya funktioner och uppdateringar.

Bättre lazy-loading av bilder

6 september, 2022

Vi har ändrat hur alla bilder på era sajter laddas in vid behov, när användaren scrollar till dem (s.k. “lazy-loading”) – nu använder vi webbläsarens inbyggda funktionalitet, vilket innebär smartare och mer pålitlig inladdning av bilder, och i slutändan ännu snabbare upplevelse av sajten som helhet.


Nu hanterar vi utvalda bilder på samma sätt som andra bilder i en artikel – det betyder att det finns fler varianter att välja på beroende på artikeltyp (säg till oss, så hjälper vi er att uppdatera inställningarna för er sajt), och bilderna beskärs på ett smartare sätt.


Pampigare arkivsidor

25 augusti, 2022

Utseendet för arkivsidor för kategorier, taggar, och andra termer kan nu skräddarsys. Ni kan välja om sidhuvudet ska vara “prominent” – då får det lite mera färg och en större rubrik. Om det finns en utvald bild, så visas den större än vid standardutseendet.


Nu finns det möjlighet att sätta ett slutdatum för native­annonser, så att de automatiskt avpubliceras vid ett visst datum/tidpunkt.


Gränssnittet för att publicera och redigera displayannonser har fått sig ett lyft – nu är det lite lättare att förstå vad de olika fälten gör, i och med tydligare beskrivningar och gruppering av fälten.


Gott och blandat

21 juni, 2022

Featured Content Manager, som ni använder när ni redigerar start- och kategorisidor, blir lite lättare att använda i och med en tydligare knapp för att lägga till innehåll, och en funktion för att automatiskt ta bort innehåll som ändå inte skulle visas ut.

När ni redigerar Contributors (bylines) finns nu en funktion för att enbart visa s.k. “Responsible Parties”, dvs de personer som har utgivaransvar eller någon annan viktig befattning.

Användare med rollen “Ad Manager” (oftast annonsbyrån) har nu åtkomst till att se detaljerad statistik för de annonser de administrerar.

När man tittar på statistik för en enskild artikel, så visas nu siffrorna automatiskt från den dagen som artikeln publicerades, till dagens datum.


Nytt block för tabeller

19 juni, 2022

Nu finns det ett block för datatabeller tillgängligt i editorn i admingränssnittet. Tabellen kan ha en rubrik och en beskrivning kopplat till sig, och dessutom en “bildtext”. Ni kan också välja om tabellen ska vara enfärgad, eller låta varannan rad vara färgad för bättre läsbarhet.


Vi har förbättrat cachning på många ställen i vår kodbas, och sökfunktionen är nu ännu bättre på att hitta relevanta resultat.


Statistik för nyhetsbrev visar nu öppningsfrekvens (Click to Open Rate; CTOR). Bättre och mer detaljerad insamling av klick- och visningsstatistik för display- och native-annonser.


Om två displayannonser är bokade på samma position, så visas de nu med en jämn fördelning över alla sidvisningar.