Gå till innehållet

Vi för­bättrar presenta­­tionen av bästa testerna

2019 valde Råd & Rön att anlita oss för att utveckla den anrika tidningens digitala närvaro. Under hösten 2022 fick vi förnyat förtroende i och med uppdraget att även modernisera presentationen av testerna.

Bäst i test

Fram till 2019 var Råd & Röns webbplats primärt en samlingsplats för tester med möjlighet till styckeköp. Målet var att göra radron.se till en engagerande redaktionell miljö läsarna vill återvända till och prenumerera på.

Oktavilla arbetade fram ett helt ny grafisk identitet med tillhörande designsystem. Samt en ny struktur med fler redaktionella moment för att erbjuda läsarna matnyttig och tillgänglig vardagskunskap. I oktober 2020 lanserades nya sajten och resultatet lät inte vänta på sig.

De nya digitala lösningarna har tydligt bidragit till att vår digitala prenumerations­affär har vuxit fantastiskt fint

Daniel Kjellberg, chefredaktör

– Den nya sajten har verkligen bidragit till att lyfta fram allt vårt innehåll på ett bättre sätt och det har varit oerhört glädjande att se att detta har uppskattats av både gamla och nytillkomna läsare. De nya digitala lösningarna har tydligt bidragit till att vår digitala prenumerationsaffär har vuxit fantastiskt fint under de senaste åren, säger chefredaktör Daniel Kjellberg.

Under 2021 tog Åsa Widén och Jenny Gemzell på Kate över stafettpinnen och skapade ett nytt tryckt magasin med utgångspunkt i vårt digitala designkoncept. Oktavilla och Kate samarbetade även kring justeringar av logotyp och bäst-i-test-emblem för att de ska fungera optimalt i alla tänkbara kanaler.

Webbvänliga direktlänkar till färdiga filtreringar gör det enkelt att spara eller dela färdiga urval av produkter som intresserar.

Under hösten 2022 fick vi förnyat förtroende att vidareutveckla testernas digitala presentation. Målet har varit att det ska bli enklare för besökaren att hitta relevant information i den stora mängd data som många tester innehåller. Och att det ska fungera lika fint på den lilla telefonen som den största datorskärmen.

Vi har under hösten hållit i workshops, genererat idéer, diskuterat vägval och därefter designat och byggt gränssnitt för en helt ny presentation av testerna. Med hög tillgänglighet och stor respekt för hur webb bör fungera är vi idag stolta och glada att visa upp nya tester på Sveriges främsta sajt för konsumentjournalistik!

Välkommen till ett något enklare vardagsliv på radron.se och passa på att teckna en prenumeration om du inte redan gjort det!

Några av nyheterna

  • Nu kan du själv (och redaktionen) direktlänka till färdiga filtreringar
  • Växla mellan översikts- eller detaljinfo med ett klick
  • Sortera listor som du vill och förväntar dig (exempelvis stigande för pris & fallande för totalbetyg)
  • Omarbetad vy för jämförelse av flera produkter
  • Ny layout av översiktssidor med tydligare “CTA”
  • Presentation av äldre produkter för dig som gärna köper begagnat!

Vill du veta mer?

Tveka inte att höra av dig om du vill samarbeta eller veta mer om allt vi kan erbjuda!

Välkommen att mejla eller ringa Lars Wästfelt på 073-654 35 78.