Gå till innehållet

Sveriges största webbplats om natur väljer Arto

Natursidan fyllde 10 år våren 2023 och firade med att byta ut det digitala hemmabygget till Arto-plattformen. Drygt 150 000 unika besökare i månaden gläds åt lyftet. Så även nytillkomna annonsörer.

ny lansering

Natursidan startades av Erik Hansson 2013, och har sedan dess vuxit till att bli en av Sveriges största webbplatser om djur och natur, miljö och klimat. Otroligt imponerande, speciellt med tanke på att redaktionen fortfarande endast består av Erik själv! Under våren 2023 hjälpte vi Erik att ta Natursidan till nästa nivå, med en form och ett upplägg som matchar läsekretsens storlek. Sajten flyttade över till vår egen plattform Arto och fick ett nytt, piggt utseende med klara färger och hög läsbarhet.

Det fanns mängder med material och bilder att lyfta över från den gamla sajten – vid flyttillfället fanns det över 7 500 artiklar, som behövde flyttas och omkategoriseras. Vi tog fram en ny struktur tillsammans med Erik, och ett regelverk för hur materialet skulle behandlas. Självklart såg vi till att inga gamla länkar slutade att fungera, så att all den viktiga trafiken från sökmotorer hamnade rätt när den nya sajten lanserades.

Natursidan skriver om allt från klimatpolitik till biologisk mångfald och fågelskådning. Målet är att innehållet ska kunna förstås och uppskattas både av de som precis insett att de gillar att vistas i naturen och de som har naturen som forskningsområde.

Erik skriver ett mycket uppskattat veckobrev, som går ut till över 3 500 mottagare. Med Arto behöver han inte längre skriva det i ett separat system för nyhetsbrev, utan kan skriva och skicka det direkt ifrån Arto. Det når mottagarna med samma fina form som på sajten, automatiskt.

Arto ger också Natursidan nya möjligheter att dra finansiell nytta av de många sidvisningarna varje månad.
Dels publiceras displayannonser (banners) genom Arto Ad Manager, vilket gör att annonserna levereras blixtsnabbt från samma CDN som alla andra bilder på sajten, och dessutom utan några externa scriptlösningar som får innehållet att “hoppa” vid laddning, eller någon spårning av besökarna.
Erik jobbar dessutom med att låta företag som exempelvis arbetar med naturupplevelser, att presentera sina erbjudanden på sajten. Med Arto blir detta innehåll tydligt utmärkt på sajten, och arrangören får en egen sida med presentationstext, logotyp och en länk till sin egen webbplats.

Det här är Arto

Arto är en unik allt-i-ett-lösning för innehållsdrivna webbplatser. Med smart tidsbesparande funktionalitet byggd ovanpå marknadsledande WordPress:

  • Alla verktyg ni behöver i ett busenkelt system.
  • Alltid uppdaterat och i kontinuerlig utveckling.
  • Snabbt, snyggt och smidigt paketerat både för redaktör och besökare.
  • Alltsammans till en fast månadskostnad.

Läs mer om allt som ingår i Arto. Tveka inte att höra av dig om du vill veta mer om hur plattformen kan passa er verksamhet.

Välkommen att mejla eller ringa Lars Wästfelt på 073-654 35 78.