Gå till innehållet

Svensk Farmaci tar bort cookie­bannern för gott

Tack vare kombinationen av de i Arto inbyggda verktygen för besöksstatistik och bannerannonser som inte spårar läsarna kan Sveriges Farmaceuters medlemstidning gå i bräschen för branshen.

Kakfritt

Sveriges Farmaceuters medlemstidning Svensk Farmaci genomgick en total redesign under 2021. Den tryckta tidningen fick en ny fin form under våren 2021 (med hjälp av A4 och Kajsa Isenberg) och strax därefter lanserades svenskfarmaci.se på vår nyutvecklade digitala plattform Arto.

Nu väljer tidningen att befria läsarna från den problematiska “cookie-bannern”.

– Sista veckan i april 2022 tog vi bort resterande tredjepartscookies från svenskfarmaci.se och vi har sedan en tid samlat besöksstatistik direkt i Arto istället för Google Analytics säger Fredrik Hedlund, t.f. Chefredaktör.

Detta är möjligt tack vare kombinationen av de i Arto inbyggda verktygen för besöksstatistik och bannerannonser som inte spårar läsarna.

Med den funktionalitet vi utvecklat i Arto behöver våra publicister inte längre inhämta samtycke från sina läsare. De riskerar inte heller att läcka data till land utanför EU eftersom allt i Arto driftas på servrar i EU.

Sedan nylanseringen av Svensk Farmaci har även tidningens digitala nyhetsbrev gjorts om från grunden och skickas numera direkt från Arto med allt det redaktionen väljer ut (inklusive annonser). Nyhetsbreven skickas alltså också från servrar i Europa varför tidningen numera kan sägas följa GDPR i alla avseenden och samtidigt behålla sina tjänster och affärer.

Alltsammans utan att tvinga läsarna godkänna kakor!