Gå till innehållet

Uppdateringar av Arto

Arto förbättras kontinuerligt. Prenumerera på RSS-flödet för att ta del av nya funktioner och uppdateringar.

”Dubbel opt-in” för nyhetsbrev

Nu erbjuder Arto så kallad dubbel opt-in när en läsare startar en prenumeration på nyhetsbrev.

23 maj, 2023

Det betyder att den som startar prenumerationen måste bekräfta denna via ett e-postmeddelande som skickas till adressen som angavs. Detta leder till mottagarlistor med högre kvalitet och färre avanmälningar och skräppost­rapporter.



Banners i nyhetsbrev

9 maj, 2023

Nu finns det stöd för displayannonser i nyhetsbrev – en “ad manager” (en redaktör hos er, eller er annonsbyrå) kan lägga in och schemalägga annonser som kommer med i utskicken på samma sätt som på sajten.


Nu plockar vi automatiskt upp fotografens namn från bildfilens metadata (om det finns), när bilden laddas upp till mediearkivet – namnet visas automatiskt vid bildtexten när bilden ligger i en artikel.


En liten ändring i foten på nyhetsbrev: nu skriver vi ut en “Prenumerera”-länk där, som länkar till ett formulär på er sajt med möjligheten att registrera sig för nyhetsbrevet – smidigt om man har fått ett nyhetsbrev vidarebefordrat till sig från en vän eller kollega!

På företagssidor (t.ex. en arbetsgivare i jobbannonser eller en native-annonsör) har nu en tydligare rubrik där vi listar allt innehåll kopplat till företaget i fråga.


Mer info om nyhetsbrev

21 mars, 2023

Nu finns en ruta med en överblick över er nyhetsbrevs­statistik på startsidan i redaktörsgränssnittet. Och innan ni skickar ett nyhetsbrev kan ni se exakt antal prenumeranter som det kommer att skickas till!


Avsluta en kampanj automatiskt

28 februari, 2023

Nu kan en displayannons automatiskt markeras som “klar”, när den har nått sina mål för antal klick och/eller impressions.


Vi har uppdaterat den underliggande WordPress-mjukvaran till senaste versionen.

Startsidorna har fått bättre cachning, vilket gör att de nu laddas ännu snabbare för alla besökare.

Bildblocket har förenklats och blivit snabbare att arbeta med.

Väljaren för innehållstyp för en artikel ligger nu på en mer naturlig plats – i samband med detaljer som t.ex. publiceringsdatum.

Nu visas en välkomstbanner i redaktörsgränssnittet, som uppmanar er att göra alla inställningar som behövs för att er sajt ska bli så bra som möjligt; speciellt om sajten är ny på Arto-plattformen.


Mer kredd till fotografer

31 januari, 2023

Nu går det att ange en webbadress för en bilds fotograf i mediearkivet – när fotografens namn skrivs ut i bildtexten kommer det automatiskt att länkas till den adressen. Schyst!

Vi har också uppdaterat menyn i redaktörs­gränssnittet med en direktlänk till sidan där ni redigerar er sajts menyer.


Nu är det enkelt att avbryta en schemalagd publicering av ett nyhetsbrev genom att ställa om brevet till “utkast”; test-adresser att leverera till sparas, så att man inte behöver fylla i det varje gång man vill göra ett testutskick; redigeringsgränssnittet har uppdateras för att bli snabbare och mer stabilt.


Jobb­annonserna har fått sig en rejäl uppdatering: nu går det att koppla mer detaljer till en annons, enligt varje sajts speciella behov (det kan vara exempelvis bransch, geografiskt område, eller annan relevant information) – dessutom kan annonsören lyftas fram med en logotyp, och en ansökningslänk kan anges, för att visas ut som en tydlig knapp för besökaren. Kontakta oss om ni vill ha hjälp med att anpassa er sajt för detta!

Dessutom har redaktörsgränssnittet (admin) fått flera små uppdateringar: annonser får nu statusen “Completed” när de har avslutats, vilket gör det enklare att filtrera fram dem i listor, och menyn har strukturerats om för att bli enklare och tydligare.


Nu visar ett klick på statistiklänken i redaktörs­gränssnittet för varje enskilt nyhetsbrev en sida med statistik för alla sidor på er sajt som besökts via länkar från det nyhetsbrevet, i stället för bara besök till nyhetsbrevet självt.


Bättre data till sökmotorer

18 november, 2022

Nu levererar vi mer strukturerad data till sökmotorer så som Google, vilket ger dem möjlighet att enklare tolka innehållet på sidorna och visa relevanta delar i sökresultat.


Återanvändbara block

14 november, 2022

Nu introducerar vi “återanvändbara block” – skapa block, exempelvis en faktaruta, som ni ofta behöver använda i flera olika artiklar. Sedan kan ni redigera blocket en gång, på ett ställe, och uppdatera alla artiklar som använder det på en gång.


WordPress 6.0.3

8 november, 2022

Vi har uppdaterat den underliggande WordPress-mjukvaran till senaste versionen.


WordPress 5.9.5

18 oktober, 2022

Vi har uppdaterat den underliggande WordPress-mjukvaran till senaste versionen.


Tidigare gick det utan problem att publicera en native­artikel utan att välja en annonsör. Nu får man en varning innan artikeln publiceras, för att undvika misstag som kan påverka intäkterna.


Mindre filer att ladda

7 oktober, 2022

Vi har gjort förändringar i vår utvecklingsprocess, som gör att vi kan leverera 20–25% mindre JavaScript- och CSS-filer till era besökare.


Snabbare laddning

22 september, 2022

Mindre optimeringar av hur typsnitt och bilder laddas på era sajter, för en ännu snabbare upplevelse för besökarna.


Bättre lazy-loading av bilder

6 september, 2022

Vi har ändrat hur alla bilder på era sajter laddas in vid behov, när användaren scrollar till dem (s.k. “lazy-loading”) – nu använder vi webbläsarens inbyggda funktionalitet, vilket innebär smartare och mer pålitlig inladdning av bilder, och i slutändan ännu snabbare upplevelse av sajten som helhet.


Nu hanterar vi utvalda bilder på samma sätt som andra bilder i en artikel – det betyder att det finns fler varianter att välja på beroende på artikeltyp (säg till oss, så hjälper vi er att uppdatera inställningarna för er sajt), och bilderna beskärs på ett smartare sätt.


Pampigare arkivsidor

25 augusti, 2022

Utseendet för arkivsidor för kategorier, taggar, och andra termer kan nu skräddarsys. Ni kan välja om sidhuvudet ska vara “prominent” – då får det lite mera färg och en större rubrik. Om det finns en utvald bild, så visas den större än vid standardutseendet.


Nu finns det möjlighet att sätta ett slutdatum för native­annonser, så att de automatiskt avpubliceras vid ett visst datum/tidpunkt.


Gränssnittet för att publicera och redigera displayannonser har fått sig ett lyft – nu är det lite lättare att förstå vad de olika fälten gör, i och med tydligare beskrivningar och gruppering av fälten.

Visa fler